Flyhistorier | ||
Med C-119 som glidefly Et stort tungt lastet transportfly har svært dårlig glideevne, det fikk vi bevist da begge motorene stanset over England.
|
Tur med Norseman til Bodø sommeren 1952 Flyhavari med Fairchild Cornell - siste tur som skipper på eget fly?
|
|
Mine guttedager Min oppvekst nær Kjeller flyplass var nok med på og gi meg interessen for fly og flyging.
|
Spitfire IX FN F Jeg hadde nylig fyllt 22 år og var fersk jagerflyger med under 200 flytimer i loggboken 9 august 1951, da treningsturen jeg var på fikk en brå slutt i Trondheimsfjorden.
|
|
Fallskjermhopping med komplikasjoner Fallskjermhopping kan bringe uventede problemer, særlig når hopperen blir hengende fast i flyet.
|
"Manuell" GCA på Kjeller En litt spesiell innflyging til Kjeller i tåke. Fordelen ved å være lokalkjent.
|
|
Tåketur med nogo attåt Overrasket av tåke med de problemer det medfører.
|
Tre hektiske minutter Motorhavari i take off forlanger hurtige avgjørelser, ingen tid til "almannamøter".
|
|
Testtur med Fairchild Cornell Hva som kan skje når selv "snille" fly blir presset! I
|
Testtur med Dakota Hva som kan skje når selv"snille" fly blir presset! II
|
|
Hva som kan skje med søppel Uforutsett resultat av å oppdatere innflygingsflykarter.
|
Pickup Røst Et båthavari, som vi i utgangspunktet ikke visste om var et havari. Å finne et menneske som ligger og driver i havet, uten at en har noen posisjon å gå etter, skal egentlig være umulig. Nålen i høystakken må være et bedre utgangspunkt, høystakken er tross alt et begrenset område.
|
|
Helikopterflyging Her forteller jeg litt om hvordan et helikopter fungerer, jeg har fått mange spørsmål om det. Det er ganske komplisert, og en hadde jo jet-fly gjennom lydmuren før en hadde de første virkelig brukbare helikoptre.
|
Hjem til jul Her kommer historien om da jeg reiste hjem til jul.En tur med store komplikasjoner i -50C.
|
|
C-47 Dakota BW-M/335 Skv. En godt lastet C-47 Dakota er ikke mye å satse på hvis en motor sier takk for seg. Det fikk vi merke til fulle på denne turen. Men med litt flaks gikk det bra denne gangen også.
|
Bak "powerkurven" Hva som skjer hvis en trekker et fly av bakken med for liten hastighet.
|
|
Jarlsberg-Kjeller og retur i snøvær En snartur fra Jarlsberg til Kjeller for å hente verktøy ble noe mer problematisk enn forventet.
|
Hjemtur med komplikasjoner Hjemturen etter ambulanseturen fra Kristiansund til Oslo ble mer strevsom enn en kunne ønske, rekordtidlig sludd og snø sørget for det.
|
|
Ambulanseflyging - en tur jeg ikke glemmer En av de aller første ambulanseturer jeg hadde, jeg var ganske fersk på sjøfly, som bare var en "bigeskjeft", til den primære jobben som omfattet landfly av diverse typer.
|
Tåketur med Vampire MK 52 En navigasjonstur Værnes, Sola, Gardermoen og retur Værnes, som på grunn av tåke på Værnes ble mer spennende enn vi likte.
|
|
Vertigo En historie som forteller om farene ved vertigo eller sanseillusjoner i fly, som kan få katastrofale følger.
|
Mitt første møte med Bodø Den første turen til Bodø ble mer slitsom enn forventet.
|
|
Nødpeilesender til besvær En nødpeilesender sender uten at noen vil vedkjenne seg å være innehaver.
|
Strandet på svartisen Startproblemer på Svartisen kan være en kjølig opplevelse.
|